Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węgry: Reaktywacja wąskotorówki Kecskeméti Kisvasút

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

16 lat temu ustał regularny ruch pociągów osobowych na węgierskiej sieci kolei wąskotorowych Kecskeméti Kisvasút. W dniu 13 grudnia 2009 r. wraz z roczną zmianą rozkładu jazdy państwowe koleje MÁV zakończyły obsługę wąskotorowych tras z Kecskemét do Kiskörös i Kiskunmajsa o łącznej długości 98 km. 

Przez lata nieużywane tory zaczęły zarastać, a opuszczona infrastruktura popadła w degradację. Wydawałoby się, że los wąskotorówki jest już przesądzony, jednak dzięki wysiłkom pasjonatów z Fundacji Historii Kolei z Segedynu (Vasúttörténeti Alapítvány) udało się uratować wąskotorową infrastrukturę i przywrócić ją do ruchu dla pociągów drezynowych. W 2025 roku wąskotorowe drezyny woziły pasażerów już na całym, 52-kilometrowym odcinku linii 149 z Kecskemét do Kiskunmajsa. W przyszłym roku ma być wskrzeszona linia 148, czyli 46-kilometrowa odnoga do Kiskörös.

Błyskawiczne przywrócenie przejezdności i dalsze prace w toku

Rozkładowe kursy drezyn motorowych z pasażerami, na przywróconych do przejezdności fragmentach dawnej wąskotorówki rozpoczęto przed trzema laty. Pierwsze pociągi drezynowe ruszyły 17 września 2022 r. na środkowym, 15-kilometrowym fragmencie linii 149 między Jakabszállás a Bugac Felsö.

Wiosną 2023 r. drezyny obsługiwały już dłuższy, 20-kilometrowy odcinek z Jakabszállás do Nagybugac. 20 sierpnia tego samego roku po przywróceniu przejezdności kolejnego fragmentu trasy, pociągi dotarły do stacji węzłowej Kiskunmajsa, gdzie wąski tor spotyka się z normalnotorową linią 155 Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza. Tym samym drezyny pokonywały już 36-kilometrowy odcinek linii.

Kolejny sezon rozpoczęto w marcu 2024 roku. Początkowo przedstawiono rozkład jazdy, obejmujący przejazdy na odcinku z Jakabszállás do Kiskunmajsa (36 km), ale już po miesiącu udało się udrożnić ostatni nieczynny fragment linii z Kecskemét do Jakabszállás i skompletować przejezdność całej linii 149.

Nieczynną od 16 lat, ponad 50-kilometrową linię wąskotorową udało się zatem przywrócić do życia i uruchomić rozkładowe pociągi drezynowe w nieco ponad dwa lata, co jest niewątpliwym sukcesem! Wolontariusze i pasjonaci z Segedynu nie spoczęli jednak na laurach. Wiosną 2025 r. rozpoczęto prace rewitalizacyjne na 46-kilometrowej odnodze linii 149 z Törökfái do Kiskörös. Zakres niezbędnych robót umożliwiających przywrócenie przejezdności tego odcinka będzie spory, ale jest szansa, że już w przyszłym roku wraz z rozpoczęciem sezonu 2026 w rozkładzie jazdy będą figurowały pociągi drezynowe, obejmujące przejazd fragmentami, bądź całą linią 148 po niezbędnej rewitalizacji.

Sezon 2025 jeszcze trwa

Sezon 2025 na wąskotorówce Kecskeméti Kisvasút jeszcze trwa i zakończy się z początkiem października.

Trzeba podkreślić, że publikowany każdego roku rozkład jazdy jest bardzo ubogi i obejmuje tylko kilka kursów w określone dni w roku. Co istotne pociągi drezynowe mogą zabrać na pokład jedynie kilku pasażerów, dlatego bilety rozchodzą się na pniu.
W 2025 roku pociągi uruchamiane były: 12 kwietnia, 10 maja, 14 czerwca, 12 lipca, 8, 9 i 10 sierpnia i 13 września. Ostatni kurs zaplanowany jest na 11 października.

Nie ma jednego bezpośredniego pociągu, pokonującego całą trasę. Rozkład jazdy przewiduje dwie relacje: Kecskemét – Bugac (28 km) i Bugac – Kiskunmajsa (24 km) z dłuższą, ponad godzinną przerwą na stacji Bugac, gdzie znajduje się baza drezyniarzy. Na tamtejszym dworcu urządzono izbę tradycji wąskotorówki ze zbiorem pamiątek i archiwalnych zdjęć.

Pociągi zestawiane są z dwóch drezyn motorowych. Pierwszy pojazd zabiera na pokład dwóch pasażerów (z przodu siedzi maszynista i pomocnik). Pomocnik podczas przejazdu dogląda infrastruktury i zabezpiecza przejazdy. W drugim wagonie są miejsca siedzące dla 4 osób.

Drezyny kursują z niewiarygodną prędkością 35 km/h, czym właściwie deklasują wszystkie koleje wąskotorowe w Polsce. Szaleńcza jazda odbywa się po starym torze stykowym o prześwicie 760mm, który nie przechodził żadnych gruntownych napraw poza uzupełnieniem brakujących podkładów i usunięciem dzikiej roślinności.

Rozkład jazdy opracowany jest z pewną rezerwą. W praktyce drezyny nie zatrzymują się na stacjach pośrednich, dzięki czemu średnia prędkość handlowa wynosi od 25 do 30 km/h!

Bilety na przejazd można kupić na stronie internetowej kecskemetikisvasut.hu.

Aby przejechać całą trasę, trzeba wykupić dwa osobne bilety na odcinki: Kecskemét – Bugac za 8000 forintów (87 zł) i Bugac – Kiskunmajsa za 5000 forintów (55 zł). Komplet biletów na przejechanie całej, 52-kilometrowej trasy kosztuje zatem 13000 HUF (142 zł).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Węgry. Wąskim torem wzdłuż Cisy

Infrastruktura

Węgry. Wąskim torem wzdłuż Cisy

Przemysław Jezierski 30 sierpnia 2025

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Zobacz również:

Węgry. Wąskim torem wzdłuż Cisy

Infrastruktura

Węgry. Wąskim torem wzdłuż Cisy

Przemysław Jezierski 30 sierpnia 2025

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij