16 lat temu ustał regularny ruch pociągów osobowych na węgierskiej sieci kolei wąskotorowych Kecskeméti Kisvasút. W dniu 13 grudnia 2009 r. wraz z roczną zmianą rozkładu jazdy państwowe koleje MÁV zakończyły obsługę wąskotorowych tras z Kecskemét do Kiskörös i Kiskunmajsa o łącznej długości 98 km.
Przez lata nieużywane tory zaczęły zarastać, a opuszczona infrastruktura popadła w degradację. Wydawałoby się, że los wąskotorówki jest już przesądzony, jednak dzięki wysiłkom pasjonatów z Fundacji Historii Kolei z Segedynu (Vasúttörténeti Alapítvány) udało się uratować wąskotorową infrastrukturę i przywrócić ją do ruchu dla pociągów drezynowych. W 2025 roku wąskotorowe drezyny woziły pasażerów już na całym, 52-kilometrowym odcinku linii 149 z Kecskemét do Kiskunmajsa. W przyszłym roku ma być wskrzeszona linia 148, czyli 46-kilometrowa odnoga do Kiskörös.
Błyskawiczne przywrócenie przejezdności i dalsze prace w toku
Rozkładowe kursy drezyn motorowych z pasażerami, na przywróconych do przejezdności fragmentach dawnej wąskotorówki rozpoczęto przed trzema laty. Pierwsze pociągi drezynowe ruszyły 17 września 2022 r. na środkowym, 15-kilometrowym fragmencie linii 149 między Jakabszállás a Bugac Felsö.
Wiosną 2023 r. drezyny obsługiwały już dłuższy, 20-kilometrowy odcinek z Jakabszállás do Nagybugac. 20 sierpnia tego samego roku po przywróceniu przejezdności kolejnego fragmentu trasy, pociągi dotarły do stacji węzłowej Kiskunmajsa, gdzie wąski tor spotyka się z normalnotorową linią 155 Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza. Tym samym drezyny pokonywały już 36-kilometrowy odcinek linii.
Kolejny sezon rozpoczęto w marcu 2024 roku. Początkowo przedstawiono rozkład jazdy, obejmujący przejazdy na odcinku z Jakabszállás do Kiskunmajsa (36 km), ale już po miesiącu udało się udrożnić ostatni nieczynny fragment linii z Kecskemét do Jakabszállás i skompletować przejezdność całej linii 149.
Nieczynną od 16 lat, ponad 50-kilometrową linię wąskotorową udało się zatem przywrócić do życia i uruchomić rozkładowe pociągi drezynowe w nieco ponad dwa lata, co jest niewątpliwym sukcesem! Wolontariusze i pasjonaci z Segedynu nie spoczęli jednak na laurach. Wiosną 2025 r. rozpoczęto prace rewitalizacyjne na 46-kilometrowej odnodze linii 149 z Törökfái do Kiskörös. Zakres niezbędnych robót umożliwiających przywrócenie przejezdności tego odcinka będzie spory, ale jest szansa, że już w przyszłym roku wraz z rozpoczęciem sezonu 2026 w rozkładzie jazdy będą figurowały pociągi drezynowe, obejmujące przejazd fragmentami, bądź całą linią 148 po niezbędnej rewitalizacji.
Sezon 2025 jeszcze trwa
Sezon 2025 na wąskotorówce Kecskeméti Kisvasút jeszcze trwa i zakończy się z początkiem października.
Trzeba podkreślić, że publikowany każdego roku rozkład jazdy jest bardzo ubogi i obejmuje tylko kilka kursów w określone dni w roku. Co istotne pociągi drezynowe mogą zabrać na pokład jedynie kilku pasażerów, dlatego bilety rozchodzą się na pniu. W 2025 roku pociągi uruchamiane były: 12 kwietnia, 10 maja, 14 czerwca, 12 lipca, 8, 9 i 10 sierpnia i 13 września. Ostatni kurs zaplanowany jest na 11 października.
Nie ma jednego bezpośredniego pociągu, pokonującego całą trasę. Rozkład jazdy przewiduje dwie relacje: Kecskemét – Bugac (28 km) i Bugac – Kiskunmajsa (24 km) z dłuższą, ponad godzinną przerwą na stacji Bugac, gdzie znajduje się baza drezyniarzy. Na tamtejszym dworcu urządzono izbę tradycji wąskotorówki ze zbiorem pamiątek i archiwalnych zdjęć.
Pociągi zestawiane są z dwóch drezyn motorowych. Pierwszy pojazd zabiera na pokład dwóch pasażerów (z przodu siedzi maszynista i pomocnik). Pomocnik podczas przejazdu dogląda infrastruktury i zabezpiecza przejazdy. W drugim wagonie są miejsca siedzące dla 4 osób.
Drezyny kursują z niewiarygodną prędkością 35 km/h, czym właściwie deklasują wszystkie koleje wąskotorowe w Polsce. Szaleńcza jazda odbywa się po starym torze stykowym o prześwicie 760mm, który nie przechodził żadnych gruntownych napraw poza uzupełnieniem brakujących podkładów i usunięciem dzikiej roślinności.
Rozkład jazdy opracowany jest z pewną rezerwą. W praktyce drezyny nie zatrzymują się na stacjach pośrednich, dzięki czemu średnia prędkość handlowa wynosi od 25 do 30 km/h!
Bilety na przejazd można kupić na stronie internetowej kecskemetikisvasut.hu.
Aby przejechać całą trasę, trzeba wykupić dwa osobne bilety na odcinki: Kecskemét – Bugac za 8000 forintów (87 zł) i Bugac – Kiskunmajsa za 5000 forintów (55 zł). Komplet biletów na przejechanie całej, 52-kilometrowej trasy kosztuje zatem 13000 HUF (142 zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.